FAQ
FAQ
Onderschrijving
Welke documenten dient u terug te sturen om een verzekering te onderschrijven?
- De ingevulde en ondertekende verzekeringsofferte
- De bestelbon van het voertuig
- Het ingevulde document aanvraag tot inschrijving (formulier 705).
- Er zal een attest schadeverleden aan de klant gevraagd worden
Verandering van voertuig
De klant verandert van voertuig en wil de nieuwe premie te weten komen, wat dient hij hiervoor te doen?
Contacteer Actel via uw dealerlijn (optie 9) en u krijgt direct de premie voor het nieuw voertuig. Onze medewerkers zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 18u en zaterdag van 9u tot 12u45. Het telefoonnummer bevindt zich op de groene kaart of u kan uiteraard ook een mail sturen naar info@actel.be (met de bestelbon)
De klant verandert van voertuig, wat dient hij te doen?
Het volstaat om ons het volgende te bezorgen bij de levering van zijn nieuwe voertuig:
- De bestelbon of de factuur
- De aanvraag tot inschrijving (ingevuld formulier 705) met de vermelding van de bestaande plaat. Wij bezorgen de klant zijn nieuw inschrijvingsbewijs.
U kan aan de klant vragen om contact op te nemen voor bijkomende inlichtingen want een verandering van voertuig is een belangrijke wijziging in zijn contract. Onze medewerkers zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 19u45 en zaterdag van 9u tot 12u45. Het telefoonnummer bevindt zich op zijn groene kaart.
De klant verandert van voertuig en wil ook van nummerplaat veranderen, wat dient hij te doen?
De klant kan van plaat veranderen bij de levering van zijn nieuw voertuig. Hij dient hiervoor zijn huidige plaat per post (gratis) naar het DIV op te sturen. Voor de inschrijving van het nieuwe voertuig dient op het formulier 705 vermeld te worden dat het een nieuwe nummerplaat betreft die Actel voor de klant bestelt.
De klant verandert van merk, wat gebeurt er?
- Indien de klant van merk verandert en dit een merk van de D’Ieteren groep betreft kunnen we deze blijven verzekeren. U maakt voor uw klant een nieuwe offerte via Olivia en stuurt deze, ingevuld en getekend, samen met de bestelbon en 705 terug naar Actel. Wij maken voor de klant vervolgens een nieuw contract op voor het nieuwe merk.
- Indien de klant van merk verandert en dit een merk buiten de groep D’Ieteren betreft, dan kunnen wij deze bij Actel blijven verzekeren in een algemene vloot, die niet gelinkt is aan het merk. De klant dient hiervoor zelf contact te nemen met Actel.
In geval van schade
Wat dient men klant in geval van een ongeval te ondernemen?
Vraag uw klant het schadeaangifteformulier te verzenden naar het volgende e-mailadres: claims@actel.be. Onze medewerkers zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 19u45 en zaterdag van 9u tot 12u45. Het telefoonnummer bevindt zich op zijn groene kaart. Het schadeaangifteformulier is eveneens beschikbaar op onze Insurance sites.
Beheer van een lopend contract
De klant heeft een vraag of wil zijn contract wijzigen, wat dien ik te doen?
Vraag aan uw klant om rechtstreeks contact op te nemen met Actel. Onze medewerkers zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 19u45 en zaterdag van 9u tot 12u45. Het telefoonnummer bevindt zich op zijn groene kaart.
Welke veranderingen dienen aan Actel doorgegeven te worden?
Elke wijziging aangaande de situatie van de klant, zoals een adreswijziging, toevoegen van een gebruikelijke bestuurder, verkoop van het voertuig, … Vraag de klant om rechtstreeks met Actel contact op te nemen. Onze medewerkers zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 19u45 en zaterdag van 9u tot 12u45 of per mail via info@actel.be.
Wanneer kan de klant opteren voor andere garanties?
De onderschreven garanties kunnen op elk moment schriftelijk opgezegd worden via het volgende e-mailadres: Info@actel.be
D'Ieteren Lease
Mijn klant heeft een voertuig via D’Ieteren lease gekocht, wat kan ik doen?
Indien de klant een D’Ieteren Lease voertuig koopt dient u geen offerte op te maken aangezien we deze niet bij Actel kunnen verzekeren.
Bestuurder
Wat betekent het woord hoofdbestuurder?
Het betreft de bestuurder die het voertuig het hoofdzakelijk bestuurt op regelmatige tijdstippen. Er kan dus maar één hoofdbestuurder zijn.
Wat is een gebruikelijke bestuurder?
Het betreft de bestuurder die het voertuig af en toe bestuurt en minder regelmatig dan de hoofdbestuurder. Er kunnen meerdere gebruikelijke bestuurders zijn.
Voorbeelden:
Meneer leent af en toe het voertuig uit aan mevrouw om boodschappen te doen.
Mevrouw wordt als de gebruikelijke bestuurder beschouwd.
Papa leent zijn voertuig alle weekdagen uit aan zijn dochter om naar school te gaan. In dit geval wordt de dochter niet als de gebruikelijke bestuurder beschouwd maar als hoofdbestuurder want zij gebruikt het voertuig regelmatiger dan haar vader.
Dient een jonge bestuurder vermeld te worden? Op welke manier?
Jazeker, een jonger bestuurder van minder dan 26 jaar dient altijd vermeld te worden in het verzekeringscontract.
Indien de jongere de hoofdbestuurder is dient men dit ook zo te vermelden, zelfs indien de verzekeringspremie dan hoger is. Het niet vermelden van de werkelijke situatie wordt gezien als een valse verklaring en kan ernstige gevolgen hebben in geval van een ongeval (verhaal van de maatschappij, geen interventie, …). Raad nooit aan uw klanten aan om een valse verklaring af te leggen aangaande de jonge bestuurder.
Indien de jongere slechts heel af en toe bestuurder is dient men deze te vermelden als gebruikelijke bestuurder. Dit zorgt voor een lichte bijpremie (+10%) en voorkomt dat uw klant, in geval van een ongeval, een aanvullende franchise van 150 € moet betalen voor een 'niet-gedeclareerde jonge bestuurder' en dat het bedrag van de franchise voor materiële schade wordt verdubbeld.
Wie mag het voertuig besturen?
Elke persoon die er de wettelijke leeftijd voor heeft en een geldig rijbewijs heeft mag het voertuig besturen. Indien het een jongere betreft raden we u altijd aan dit te vermelden om een vrijstelling in geval van een ongeval te vermijden.
Territoriale dekking
In welk land is het voertuig verzekerd?
Het voertuig is verzekerd in alle landen die voorkomen op de groene kaart (Europa en enkele uitzonderingen).
De bijstand ongeval en de bijstand voertuig zijn eveneens geldig in de landen vermeld op de groene kaart.
De garantie bijstand personen is geldig in de hele wereld aangezien het hier niet direct over een voertuig gaat.
Verzekerd bedrag
(De overnamewaarden) De verzekerde waarde in het contract is de catalogusprijs + netto opties + de verankerde accessoires ex BTW. De catalogusprijs mag de 100.000 € ex BTW niet overschrijden. Het is niet mogelijk denieuwwaarde + accessoires te verzekeren (=oververzekering)
Verplichte Anti/Na-diefstalsystemen :
Catalogusprijs + netto opties ex BTW
<60 000 EUR | 60 000 EUR tot 100 000 EUR |
IM (startonderbreking) |
TT1 of TT2 (Satelietlocalisatie) |
Is de inhoud van de wagen verzekerd?
De opties en de accessoires die integraal deel uitmaken van het voertuig zijn verzekerd (vb. de geïntegreerde GPS, een zetel, …). Daarentegen alle niet geïntegreerde zaken zoals vb. een draagbare PC zijn niet verzekerd en zullen niet vergoed worden.
Commerciële tegemoetkoming
Indien mijn klant de premie te duur vindt kan ik dan een bijkomende korting bekomen?
Het tarief staat vast en werd berekend op de meest correcte prijs behalve voor wat betreft de kortingen voorzien in het product (garage, veiligheidssysteem, …) en de tijdelijke commerciële acties kan geen enkele bijkomende commerciële uitzondering gemaakt worden.